Klikk her for å se annonseringen av dette møtet, med informasjon om tema og foredragsholder.
Toner, tro og tradisjon
Jon Gunnar Jørgensen kunne ønske 34 tilhørere velkommen til Grorud kirke. Kveldens gjest var Øyonn Groven Myhren som er ei av de fremste folkemusikerne i Norge. Hun vant både Sagaprisen og Norsk folkemusikkpris i 1996, i 1997 og 1998 vant hun klassa for vokal folkemusikk med kveding på Landskappleiken og Spellemannprisen vant hun i 2002.
Programmet for kvelden bar overskriften «Toner, tro og tradisjon. Religiøse folketoner i familieoverlevering». Groven Myhren starta med å fortelle at hun kunne dra utallige veksler på musikalsk tradisjonsstoff fra familien både på mors- og farssida, fra henholdsvis Telemark og Hallingdal.
Groven Myhrens program var en premiere, hun presiserte at det var første gang hun holdt en slik konsert, at hun har kartlagt omtrent 40 melodier med opphav fra morssida, for det meste bruksmelodier som blei brukt til forskjellige tekster.
Programmet var satt opp kronologisk, den første sangen, «Fryd dig du Christi Brud» er fra 1500-tallet, fulgt av en tåresang, en i dag glemt sjanger, Dorothe Engelbretsdotter (1634–1716) skrev «Nødhjælpere dig forbarmer» etter husbondens død. For Thomas Kingo (1634–1703) var Engelbretsdotter «mesterinnen»; begge brukte samtidas melodier som blei forma i tråd med folkelig overlevering. Etter flere sanger, blant dem en av Petter Dass (1647–1707), nærma vi oss barokken som i tonespråk nådde Danmark-Norge før den nådde Tyskland, før vi så kom inn i pietismen. Selv om det var slik at fela skulle legges ned under pietismen, så overlevde folkemelodiene likevel, slåttene blei ikke lenger spilt, men sunget. «Sørger du endnu min sjel» er en familiemelodi som Groven Myhren har fulgt gjennom flere ledd. Hans Adolf Brorson (1694–1764) var en av de ledende tekstforfatterne i pietismen og hans tekst «I denne søte juletid» fins nå i salmeboka med en alternativ melodi etter Berge-slekta (N13 nr. 37). At overleveringa kunne være annerledes i forskjellige slekter viste Groven Myhren med to melodier til «Så knytter jeg tråd», her sang mor og far forskjellige folkemelodier. Kyndige kommentarer knytta Groven Myhren dessuten til Nicolai Grundtvigs (1783–1872) tekst «Som solen opprinder morgenrød», ei gjendiktning av utferda fra Egypt, hvor Grundtvig panorerer mellom fortid og nåtid. Vi fikk til slutt høre Elias Blix’ (1836–1902) tekst «No koma Guds englar», som er et stykke norsk sivil ulydighet all den tid nynorsk ikke var tillat til bruk i kirka.
Så må det nevnes at Groven Myhren også dro fram seljefløyta og spilte to religiøse folkemelodier. Det var en magisk kveld, ei oppleving vi håper flere vil kunne nyte når programmet settes opp andre steder. Etter kaffepausen blei det litt tid til samtale før Tor Øystein Vaaland leda en enkel kveldsbønn.
Groruddalen kirkeakademi takker Grorud menighet for samarbeidet og Oslo kommune for støtte.